搜尋此網誌

星期六, 11月 13, 2010

整理生命The process with life review

English will fllow by Chinese


整理生命


“生死學”是我在大學教書時最喜歡的其中一堂課。其實我的專業是老年失智症,它和這主題扯不上沒有任何關係。我從不認我自己是這方面的專家。因此,我總是在課程的一開始時告訴我的學生,這將是我們有生之年要不斷學習的功課。我不會告訴你們要如何處理這個問題,但我們將在探索,反思,分享中相互學習。當然另外一個讓我很享受這堂課的原因是我看見學生的成長。



這兩年我已經做了很多關於自我的生命探索與整理。我認為這對我來說真的很重要,幫助我很多也讓我看到,我們的神是多麼的偉大。這也是一種來自上帝的醫治喔! 尤其當我真正面對我正在處理的問題,並願意讓神來動工的時候。這真的讓我更加的能夠去探索自己,了解自己。


這幾天一件有趣的事是打到了我。那年出國之前,曾經有一個人要求我讓我留在台灣 ...不過,我最後決定去澳大利亞學習。終於這持續了4-5年的遠距離關係還是結束了,那一年我還真是淒慘,先是我最親愛的祖父在我飛回到澳大利亞時去世,再來就是研究所的課業壓力當然還有最慘的分手事件。對我來說,那簡直是悲慘的一年因為 我不得不一個人在異鄉面對我的研究學習的壓力,失去我親愛的爺爺,然後甩了我的男朋友的慘重課題。我從來沒有機會審查正在發生的事情與我在那個時候。不過,我還是很感謝上帝。因為也是在那年,我見到了我的乾媽,還有認識了很多可以成為終生的好朋友。最重要的是這一年,我接受基督為我個人的救主在。事實上,沒有人能明白我和前男友的關係是怎麼回事。在家裡也沒有一個人,因為知道我們分手了而再提過他。前幾天,我媽媽突然喃喃自語說,我的前男友可能已經有幾個孩子等等等等... ...。

嗯,我當時沒有任何的回答。我把分手這事當做那是在神的計劃中和祝福。然而,從我媽而來的這問題真的有打到我,“如果有人在我出國前希望我留下來那我會怎麼回答他呢?”我的乾媽說,我應該放棄我的學習留下來,如果這個人是上帝安排的…。後來我才意識到她為何為這樣說,這是因為美國實在離她太遠了,且她覺得我不年輕了。那麼什麼又會是我的回答這個問題的答案呢?任何人都可以來猜一猜吧!猜對了有獎! 嘿嘿嘿


公佈答案: 答案是會先問一下為什麼要留下來 搞清楚發生什麼事(澄清) 接下來試聽他好好說 (傾聽) 然後 我會很謝謝那個人 謝謝他那麼重視我 (道謝) 接著 很重要就是一起禱告吧! 嘿嘿嘿 除非上帝有其他的安排 要不我是不會改變的! 無關乎夢想 原因是一切都是起因於神! (好像在處理安寧的個案厚)








The process with life review



One of my favor subjects what I taught in the University was the subject named “Life and Death”. In fact my major is Dementia care and it’s not really related with anything of this subject. Therefore, I always told my students in a very beginning class that this would be the subject that we are going to learn through our lifetime. I am not the master of it but what we are going to do with this subject will be exploring, reflecting, sharing, and learning from one another.



These two years I had done a lot of works with the reviewing of my personal life. I think it’s really important for me and helping me a lot to see that how great our God is. It’s also a kind of healing from God when I really face the issues I was dealing and willing to let God work in it. It really helped me to explore myself and understood myself better.



These few days a funny thing was up to my mind. That year before I went overseas for my undergraduate study a guy who I was dating with asked me to stay in Taiwan… However, my decision was going to Australia to study. In the end the long distant relationship finally end up at the year my grandfather passed away on the time I flied back to Australia. That was really a tuff year for me. I had to face the stress about my post-graduate study and losing of my dear grandfather then broke up with my boy friend.



I never had chance to review what’s going on with me at that time. However, I still very thank God for everything. That was also the year I met my godmother and many lifelong friends. The most important thing was that I accepted Christ as my personal savior at that year.



In fact, no one could understand that what’s going on with our relationships. No one at home even mentioned about him since we broke up. Last few days, my mom suddenly muttering by herself and said that my ex may have few children already…blah blah …



Well, I did not reply any words about it. I took that was under God’s plan and blessings. However, the question from my mom did really hit me “if someone asks me to stay again before I go overseas what will I response to him?” My godmother said that I should give up my study and staying if that is the one from God. Later on I realized that she was saying so because that USA is far far away from her and she thought that I am not young anymore. Well what is my answer to this question? Anyone can have a guess with it!

1 則留言:

匿名 提到...

我要猜猜~~(舉手!!)

我猜..
應該是選擇出國
如果那個人真的是你生命中注定的那個人的話
就算學成歸國後,你們還是會屬於彼此
嘿嘿~有猜對嗎老師?!

話說我一年前才遇到這樣的問題
我選擇出國,巧的是 也是澳洲
更巧的是,這個人並不是上帝安排最終的Mr.Right
所以...就算重來一次我仍然會這樣選擇
就算分手的痛很痛,還是得面對,這是學習
老二乙 小畢~