搜尋此網誌

星期二, 8月 10, 2010

Pride and Inferiority 驕傲和自卑

Most of people like to compare the words ' proud and confidence' in relation of stages. It's very common to hear that there is only one line between proud and confidence. I have to admit that once I was very confused by those kind of definitions or explainations. I even tried to join the debates and figure out what was the real line across them.

For many years moved by I still not quite sure about the real line between them. However, I do figure out something else between Pride and Inferiority (self-abased). For many times I did claim that I am the person who do not like to bother others. It's very important to be a independent woman in this era. However, it's very ture for us to declaim something that may mark us high or build our self esteem in some better way we prefers.
These years I found out that Pride and Inferiority are usually co-related in some ways. I remember that there was many times I forgot my money and purse at home during the working days in University. I really do not know how to ask people for borrowing money. As a result, I might not have anything to eat during the luch or dinner time. However, there was once I forgot my money home and my car was just run out of petrol oil. I really need to ask someone for helps otherwise I could not go home. It's really funny moment for me. I really did not know how to do with it. As a christian, I prayed before I went out for asking.
But what I prayed was that if I could find out some bucks from my office. Ha ha, God did humanise me in searching out $10. So in the end, I went to my next door and asked Chiu-Chin for money. Well, that was not really so difficult to do it. I just did not know that how I could not ask for help. It seemed I was popular and easy going with my colleagues among my department. But I just could not speak out about my needs in time. Few days ago, similar situation happened to one of our friends, I did question her why she never asked for help? She gave me the answers which was " she dare not bother others". Finally I got the picture of myself and understand for it. It was our weak ness confidence induced our prides for asking help. It's really not a big deal to ask indeed. We may afraid being rejected by other, however, if we do not ask how can we know the results? Agree?

大多數人喜歡比較'驕傲和自信心'這兩字的不同。我們常聽到,這兩者只有一條線之間。我必須承認,有一段時間我對於這兩個字的定義感到非常困惑。我甚至試著想找出在兩者之間真正的線為何。
多年來,我仍然不太清楚了他們之間的那條線為何。不過,我確發現傲慢與自卑之間(自卑)有著微妙的關係。對於許多時候,我都說自己不喜歡打擾別人。而在這個時代成為一位獨立的女子是非常重要的。然而,非常真實的 這些我們所宣稱的東西可能意味著我們以我們喜歡的方式所塑造建立的高自尊

這些年來我發現,通常傲慢與自卑兼有一定的相關聯合作有關。我記得有很多次我去學校教書時我忘了我的錢和錢包在家裡。我真的不知道如開口向別人借錢。因此,我可能就常常沒有吃,午餐或晚餐。不過,有一次我又忘了帶錢,我的車汽油也用完了。我那次真的一定要別人的幫助,否則我不能回家。對我而言這真是有趣的時刻。我真的不知道怎該如何開口。作為一個基督徒,上帝永遠是我們的幫助所以我只好先開口祈禱。
但我祈禱的是,如果我能從我的辦公室找到一些錢。哈哈,上帝還真是幽了我一默!讓我搜索出10元。所以最後,我只能去隔壁像久秦開口借錢。嗯,後來發現開口借錢一點也不難。我只是不知道,我怎麼能這樣的堅持不尋求幫助苦了自己。我其實在學校中人緣很好但我就是無法在需要的時間內說出我的需要。
數天前,類似的情況發生在我們的一個朋友身上,她不是來借錢! 我當時也問她為什麼從來沒有找我們幫助?她給我的回答是:“她不想打擾別人。
哈哈”後來我忽然間恍然大悟和了解。這是我們的薄弱的自信心誘導出我們的嬌傲好讓我們不開口要求幫助。但是其實開口請求幫忙實在不是一大難事呢。也許我們會害怕被拒絕,但另一方面,如果我們不問,如何才能知道結果?同意嗎?

沒有留言: